8 maj

Norge, detta otroligt patriotiska Norge. Härromdagen pratade jag men en kille som helt plötsligt börjar göra otroligt mycket reklam för deras eurovisionlåt, till slut bara skriker han ut "vi kommer ta hem hela skiten", (avgör själv vad ni tycker: http://www.youtube.com/watch?v=-8JRtGMBUz0). Men det är bara så typiskt Norskt, det finns ingen gräns och det gäller att hylla Norge. Titta bara på deras översättning till vår patetiska student i sverige. I Norge så är man russ, och det är man inte i en dag som i Sverige inte. Här börjar russen den 17 april genom att alla studenter får vars ett par oftast röda snickarbyckor som de sen inte får lov att ta av sig på en månad. Under den här månaden så åker de runt i bussar som de har hyrt och festar som galningar. Och allt är okej att göra när man är russ, verkligen allt. Och det är det för att detta är en gamal norsk tradition som är över 100 år och då är det ju klart att det ska vi hålla på. Alla studenter som har jobb får till och med obligatorisk ledighet i samband med russtiden. Sen avslutas det hela med en enorm fest och rusståg den 17 maj. Spännande. 

Idag har jag i alla fall varit på min vän Signys jobb och varit på konstutställning och druckit hemmagjord maderia. Nu ska jag snart gå hem och laga middag och muffins :), gott. 

johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0