9 december

Just nu måste jag hela tiden påminna mig om att jag är i Oslo. Kravallstaket, avspärrningar, kontroller, hundratals poliser och helikoptrar gör det inte lätt dock. Känns som att man har hamnat mitt i förberedelserna till ett krig. Anledningen till dessa skyhöga säkerhetsåtgärderna är ju självklart att president Obama kommer för att hämta Nobels fredspris imorgon för er som på något magiskt sett missat denna nyhet. Och Norge har rustat upp ska jag säga er. 2600 poliser kommer att tjänstgöra i Oslo imorgon, 7 helikoptrar kommer att skydda luftrummet (tre av dom cirkulerar redan runt staden vilket ger en galen ljudvolym i centum och den där krigskänslan), 430 gatubrunnar har blivit igensvetsade för att undvika attack från underjorden, skottsäkert glas har satts upp på Grand hotell där han kommer att bo en natt och sist men inte minst så är det 24 missiler uppsatta på hemliga platser för att kunna skjuta ner allt okänt i luften. 

Som jag redan har berättat så ligger Zara verkligen dåligt till med Grand på ena sidan och Stortinget på andra men detta gör att vi just nu är i händelsernas centrum vilket är ganska roligt. Idag lyckade vi göra något som var väldigt väldigt roligt för klockan nio i morse så hade vi en bransinspektion på Zara som jag och min chef tog hand om. Jag berättade för brandgubben att en av våra nötutgångar leder rakt upp på torget via en underjordisk gång. Hela detta torget är avspärrat, det är satt upp ett tält med metalldetektorer, röntgenapparater och ca 50 poliser inne i denna lilla inhägnad som dom har skapat där. Detta är ingången till Grand hotell, och stackars Lindex som ligger i samma byggnad (hur många tror ni går och shoppar där idag?) Men jag tror inte att de här poliserna visste att vi har en gång som leder rakt upp på torget för att efter brandgubben hade insisterat på att vi borde gå ut där och kolla så gjorde vi det. Ni skulle ha sett ansiktsuttrycket på den polisen som fick syn på oss när vi klev upp där mitt i avspärrningarna från underjorden. Det tog ju inte många sekunder innan han hade kallat dig ganska många poliser som stod där och stirrade på oss. Och den här brandgubben presenterar sig och säger, detta hade ni inte tänkt på va?! Åh han bara stod kvar och upprepade det om och om igen, han var så sjukt nöjd över att vi hade överlistat poliserna och hamnat mitt i deras högkvarter under högsta beredskapstid. Jag och Johanna skämdes mest dock och försökte gå in allt eftersom vi blev omringade av poliser med k-pistar och sura miner. 

Nu är det dags för den obligatoriska eftermiddags apelsinen och mysa i soffan under täcket när jag sorterar posten. Känner på mig att imorgon kan det bli en krävande dag så det är bäst att jag vilar lite nu. 
johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0